Szkoła ponadpodstawowa, w tym branżowa szkoła I stopnia, to czas wchodzenia młodego człowieka w dorosłe życie. Dojrzewa wtedy osobowość ucznia, zarówno pod względem intelektualnym, jak i emocjonalnym, krystalizują się jego zainteresowania, wyraźnie zarysowują cele, do których dąży. Uczeń tworzy fundamenty swojego światopoglądu, uzewnętrznia hierarchię wartości, samodzielnie analizuje i porządkuje rzeczywistość.
Zadania nauczyciela języka polskiego na etapie branżowej szkoły I stopnia to przede wszystkim:
- stymulowanie i rozwijanie zainteresowań ucznia;
- wprowadzanie go w świat różnych kręgów tradycji – polskiej, europejskiej, światowej;
- wyrobienie przyzwyczajeń w zakresie lektury tekstu;
- inspirowanie refleksji na różne tematy;
- pogłębianie świadomości językowej i komunikacyjnej ucznia;
- rozwijanie jego sprawności wypowiadania się w różnych formach;
- stymulowanie umiejętności samokształcenia ucznia.
Nauczyciel w branżowej szkole I stopnia odwołuje się do wiedzy i umiejętności, które uczeń nabył na wcześniejszych etapach edukacyjnych. Wprowadza ucznia w świat kultury, inspiruje do refleksji wypływającej z poznawania dzieł. Zwraca uwagę na kulturę współczesną, popularną i nowoczesne środki przekazywania informacji w kontekście tradycji.
Spis tekstów kultury ustala nauczyciel, dostosowując go do potrzeb, możliwości i zainteresowań uczniów. Należy zrealizować nie mniej niż cztery pozycje książkowe w roku szkolnym.